Isnin, 29 Jun 2015

Entri 005 Sistem Sokongan

Dalam hidup berkeluarga dan berumahtangga, sistem sokongan amat diperlukan sekali. Kalau baru saja berkahwin, apakah yang mungkin sepasang suami isteri amat perlukan? Pada pendapat saya, yang paling diperlukan ialah rumah kelamin. Ini ialah sistem sokongan yang utama. Dengan adanya rumah kelamin, yang ada ruang bersendirian, sepasang suami isteri bebas melunaskan tanggungjawab berkelamin di antara mereka berdua. Supaya selesa, kena masukkan bekalan elekrik dan air sebagai perkhidmatan asas yang mesti ada di dalam sesebuah rumah.

Makan minum pula adalah sistem sokongan kedua. Anda perlu bercucuk tanam atau bela ternakan untuk mendapat sumber makanan. Sebidang tanah yang sesuai, cukup untuk menghidupkan api dapur buat memasak makanan. Pada zaman sekarang ini, semua barang makanan boleh dibeli di kedai. Jika malas masak, boleh sahaja beli di kedai-kedai makan atau restoran-restoran.

Sistem sokongan ketiga pula ialah keperluan untuk mendapatkan rawatan perubatan dan penjagaan kesihatan. Apabila badan telah sakit-sakit atau terkena sesuatu penyakit - klinik, farmasi dan hospital menjadi tumpuan untuk mendapatkan rawatan daripada seorang pengamal perubatan dan bekalan ubat-ubatan.

Supaya mudah untuk pergi ke tempat kerja atau hendak bergerak ke mana-mana, kemudahan pengangkutan menjadi sistem sokongan keempat. Seringkas basikal, semurah motorsikal, semahal kereta atau apa saja jenis kemudahan perkhidmatan awam, semua itu merupakan alat-alat pengangkutan yang penting supaya mudah bergerak atau membawa barang-barang dari satu tempat ke tempat yang lain.

Apabila bilangan ahli keluarga semakin bertambah, anak-anak perlu dipelihara. Jika isteri tak bekerja, dia boleh menjaga, memelihara dan merawat sendiri anak-anak di rumah. Jika kedua-dua suami isteri bekerja, maka perlu ada tempat asuhan anak-anak yang boleh mengasuh anak-anak tersebut sementara ibu bapa mereka pergi bekerja. Ini juga suatu bentuk sistem sokongan yang amat diperlukan oleh sesebuah rumahtangga.

Anak-anak itu pula, jika sudah sampai umur persekolahan, perlu dihantar ke sekolah. Di sekolah, anak-anak akan diajar, dididik dan dibekalkan dengan ilmu-ilmu tertentu supaya apabila besar nanti, mereka boleh berdikari membina kehidupan mereka sendiri. Pendidikan juga merupakan suatu bentuk sistem sokongan yang memperkenalkan seseorang insan itu kepada dunianya dan bagaimana seharusnya dia berinteraksi dengan persekitaran hidupnya. Kitaran hidup seseorang manusia itu pula akan berulang apabila mereka pula berkahwin meneruskan zuriat manusia.

Demikian kehidupan seseorang insan. Sentiasa ada sistem sokongan yang menyokongnya untuk meneruskan kelangsungan hidup. Seseorang itu tidak dapat hidup secara berseorangan, malah perlu hidup dalam satu kelompok masyarakat untuk saling bantu-membantu di antara satu sama lain, yang akan memudahkan urusan kehidupan masing-masing.

Ibarat sepohon pokok yang baru hendak bertumbuh, perlu sistem sokongan seperti air, cahaya, udara, baja dan perlindungan daripada penyakit, untuk membolehkan ia membesar, berbuah dan memberi manfaat kepada manusia, haiwan dan alam sekitar tempatnya tumbuh.

Tiada sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan