Isnin, 13 April 2015

Entri 001 Doa Peribadi

Saya memulakan blog peribadi ini dengan sebuah doa peribadi sebagai entri pertama. Doa ini mengandung segala harapan, sebagai manifestasi dan menjadi inspirasi apa yang akan saya isi blog ini di dalam entri-entri yang akan datang.

“Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu di atas segala nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku selama ini dan aku bersyukur kepadaMu sekali lagi kerana itu.

Ya Allah, aku mohon keampunanMu di atas segala dosa dan kesalahan, kecuaian dan kelalaian, yang telah aku lakukan selama ini.

Ya Allah, aku mohon keampunanMu, aku mohon keredhaanMu dan aku mohon rahmatMu.

Dikau luas dan terangkanlah akal fikiranku, bukakanlah pintu hatiku dan lapangkanlah dadaku.

Aku mohon ketenangan dan ketajaman fikiran dariMu, aku mohon kematangan bertindak, aku mohon kefasihan berbicara, aku mohon kebijaksanaan merancang dan aku mohon kekuatan untuk melaksanakan segala perancanganku itu.

Aku mohon kecemerlangan dariMu di dalam setiap bidang yang aku ceburi. Aku mohon kecemerlangan dariMu di dalam setiap bidang yang aku ceburi. Aku mohon kecemerlangan dariMu di dalam setiap bidang yang aku ceburi.

Kuatkanlah jiwaku, tenangkanlah hatiku, tetapkanlah pendirianku, mantapkanlah pemikiranku, sihatkanlah tubuh badanku dan sucikanlah rohaniku sebagai hambaMu kerana aku ingin menjadi hambaMu yang baik.

Bantulah aku untuk melaksanakan segala amanah yang telah dipertanggungjawabkan ke atas diriku selama ini dan bantulah aku untuk membereskan segala urusanku yang masih tertangguh sebelum aku kembali menemuiMu.

Bantulah aku dan pimpinlah aku kerana aku amat mengharapkan bantuan dan pimpinanMu. Bantulah aku dan pimpinlah aku kerana aku tidak mampu membantu dan memimpin diri sendiri. Bantulah aku dan pimpinlah aku kerana Engkau adalah Tuhanku Yang Maha Membantu dan Maha Memimpin.

Peliharalah maruah dan air muka serta keselamatan dan kesihatan dan persekitaran yang baik dan murahkanlah rezeki dan permudahkan urusan diriku sendiri tidak kira di mana sahaja aku berada dan pada bila-bila masa.

Peliharalah maruah dan air muka serta keselamatan dan kesihatan dan persekitaran yang baik dan murahkanlah rezeki dan permudahkan urusan isteriku tercinta yang bernama Norzitah binti Abu Khair tidak kira di mana sahaja dia berada dan pada bila-bila masa.

Peliharalah maruah dan air muka serta keselamatan dan kesihatan dan persekitaran yang baik dan murahkanlah rezeki dan permudahkan urusan anak-anakku tersayang yang bernama Nor Huda binti Mohd Hamin, Muhammad Hadi bin Mohd Hamin dan Nor Husna binti Mohd Hamin tidak kira di mana sahaja mereka berada dan pada bila-bila masa.

Peliharalah maruah dan air muka serta keselamatan dan kesihatan dan persekitaran yang baik dan murahkanlah rezeki dan permudahkan urusan kedua ibu dan bapaku, bapa mertuaku, guru-guruku, adik-beradikku, adik-beradik isteriku, ipar duaiku, biras-birasku, anak-anak saudaraku, saudara mara dekatku, saudara mara jauhku, sahabat-sahabatku, jiran-jiran tetanggaku, orang-orang atasanku, orang-orang bawahanku, rakan-rakan sekerjaku, tanggungan di bawah orang-orang atasanku, orang-orang bawahanku dan rakan-rakan sekerjaku itu dan orang-orang yang mempunyai hak ke atas diriku tidak kira di mana sahaja mereka berada dan pada bila-bila masa.

Teguhkanlah rasa cinta hatiku terhadap Norzitah binti Abu Khair, dan teguhkanlah rasa cinta hati Norzitah binti Abu Khair terhadap diriku

Murahkanlah rezeki, permudahkanlah jalan supaya aku boleh menjalani kehidupan berkahwin dan kekalkanlah jodoh perkahwinanku bersama pasanganku itu.

Satukanlah aku dan isteriku dengan penyatuan yang wajar sebagai suami isteri dan kurniakanlah kebahagiaan yang berkekalan kepada rumah tangga kami berdua.

Kurniakanlah kepada isteriku dan diriku xxxxx yang puas dan memuaskan semasa kami berxxxxx. Kurniakanlah kepada isteriku dan diriku xxxxx yang puas dan memuaskan semasa kami berxxxxx. Kurniakanlah kepada isteriku dan diriku xxxxx yang puas dan memuaskan semasa kami berxxxxx.

Murahkanlah rezekiku pada waktu sekarang supaya aku boleh membayar hutang pada waktu nanti. Murahkanlah rezekiku pada waktu pagi supaya aku boleh membayar hutang pada waktu petang. Murahkanlah rezekiku pada waktu siang supaya aku boleh membayar hutang pada waktu malam. Murahkanlah rezekiku pada hari ini supaya aku boleh membayar hutang pada hari esok. Murahkanlah rezekiku pada minggu ini supaya aku boleh membayar hutang pada minggu depan. Murahkanlah rezekiku pada bulan ini supaya aku boleh membayar hutang pada bulan depan. Murahkanlah rezekiku pada tahun ini supaya aku boleh membayar hutang pada tahun depan. Kerana aku ingin mati menemuiMu dalam keadaan bebas merdeka daripada sebarang belenggu hutang-piutang.

Jadikanlah aku orang kaya supaya aku boleh menolong diri sendiri. Jadikanlah aku orang kaya supaya aku boleh menjalani kehidupan berkahwin dan mencukupkan segala nafkah. Jadikanlah aku orang kaya supaya aku boleh membayar segala hutang. Jadikanlah aku orang kaya supaya aku boleh menolong orang miskin. Jadikanlah aku orang kaya supaya aku boleh menolong agamaMu.

Berikanlah kepadaku petunjuk dan bimbingan untuk melaksanakan suatu usaha niaga atau pekerjaan yang berjaya dengan menggunakan modal dan sokongan yang Engkau berikan sebagai suatu cara untuk mencari dan menampung nafkah hidup dengan saraan yang sah, halal dan berkat.

Permudahkanlah segala urusan duniaku kerana urusan dunia itu sangat susah, penuh dengan tipu daya, banyak muslihat dan sudahkanlah urusan duniaku dengan kesudahan yang baik.

Permudahkanlah segala urusan akhiratku kerana urusan akhirat itu sangat susah, penuh dengan dugaan dan banyak godaan dan sudahkanlah urusan akhiratku itu dengan kesudahan yang baik.

Cukupkanlah keperluanku semasa hidupku di dunia. Dan bantulah aku untuk mencukupkan keperluanku semasa hidupku di akhirat selagi aku masih hidup di dunia.

Kurniakanlah kepadaku kekayaan wang ringgit yang banyak, yang melimpah ruah, yang mempunyai nilai, yang halal, yang berkat, yang boleh dimanfaatkan. Letakkanlah kekayaan itu di dalam tanganku. Janganlah Engkau letakkan kekayaan itu di dalam hatiku supaya aku tidak terpesona dengan fitnah kekayaan kurniaanMu.

Ya Allah, kurniakanlah kepadaku kekayaan wang ringgit yang halal dan berkat, tubuh badan yang sihat dan cergas, jiwa yang tenang dan qana’ah, dan masa hidup yang berkat. Ya Allah, kurniakanlah kepadaku kekayaan wang ringgit yang halal dan berkat, tubuh badan yang sihat dan cergas, jiwa yang tenang dan qana’ah, dan masa hidup yang berkat. Ya Allah, kurniakanlah kepadaku kekayaan wang ringgit yang halal dan berkat, tubuh badan yang sihat dan cergas, jiwa yang tenang dan qana’ah, dan masa hidup yang berkat.

Ya Allah, sekarang aku telah menjadi gemuk dan sudah ada penyakit di dalam tubuh badanku dan aku berasa berat untuk bangkit menunaikan amal ibadat kepadaMu. Oleh itu, bantulah aku untuk kuruskan semula tubuh badanku, tunjukkanlah aku jalan yang lurus untuk menurunkan dan mengurangkan berat badanku, supaya dapat mengurangkan kesan penyakit yang telah ada di dalam tubuh badanku dan supaya aku berasa ringan untuk bangun bangkit menunaikan amal ibadat kepadaMu dengan baik dan sempurna.

Ya Allah, aku ada ibu bapa dan bapa mertua yang telah mencapai umur tua renta. Janganlah Engkau menjadikan mereka tua dalam keadaan nyanyuk, pikun dan sia-sia. Jadikanlah mereka tua dalam keadaan tubuh badan yang masih sihat, fikiran yang masih waras, jiwa yang telah tenang dan mempunyai hikmah kebijaksanaan yang boleh dikongsikan bersama anak cucu mereka. Kurniakanlah kesempatan kepada kami anak cucu mereka untuk berbakti dan berjasa kepada mereka dengan sebaik-baik bakti dan jasa, selagi mereka masih hidup dan sesudah mereka mati. Bantulah kami untuk menjaga dan memelihara mereka dengan sebaik-baik pemeliharaan dan penjagaan, pada hakikatnya Engkaulah yang menjaga dan memelihara mereka. Oleh itu tolonglah Ya Allah, jagalah dan peliharalah mereka sebagaimana mereka telah menjaga dan memelihara kami semasa kami kecil dahulu.

Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu kerana telah mengurniakan anak-anak di dalam rumah tangga yang telah aku bina bersama isteriku. Amat susah untuk mendidik dan membesarkan anak-anak, Ya Allah. Oleh itu bantulah aku dan isteriku untuk mendidik dan membesarkan anak-anak kami menjadi insan-insan yang beriman, beramal soleh, bertaqwa, berakhlak mulia, berbudi pekerti terpuji, serta tetap berdiri teguh di atas jalan agamaMu. Hijabkanlah kemaluan mereka, qubul dan dubur, daripada zina, liwat dan lesbian. Kurniakanlah kepada mereka nikmat perkahwinan yang sah, halal dan berkat, jika Engkau mentaqdirkan mereka akan berkahwin dan beranak-pinak pada suatu hari nanti.

Ya Allah sekarang aku sedang diuji dengan berbagai bentuk ujian dunia. Bantulah aku untuk melepaskan diri daripada masalah dunia yang sedang membelengguku. Sesungguhnya Engkau lebih besar daripada masalah itu. Bersama masalah itu juga telah Engkau sediakan jalan keluar, tunjukkanlah kepadaku jalan keluar daripada setiap permasalahan itu dan jadikanlah aku sebagai seorang yang telah mencapai jiwa yang tenang setelah Engkau keluarkan aku daripada permasalahan itu.

Ya Allah, dengarkanlah doa hajatku ini, terimalah doa hajatku ini dan mustajabkanlah doa hajatku ini.

Amin, Amin, Ya Rabbal ‘alamin.”

Apabila kita berdoa kepada Allah, rendahkan dan lunakkan suara kita, ucaplah kata-kata doa sepatah-sepatah dan lambat-lambat hingga setiap bait kata itu meresap masuk ke dalam jiwa, seolah-olah kita berasa Allah telah mustajabkan doa kita walaupun Dia belum bagi apa-apa lagi kepada kita. Tidak mengapa kita berlama-lamaan dengan Allah semasa berdoa. Sebab itulah kita kena berdoa pada waktu sahur iaitu penghujung satu per tiga malam yang akhir sebelum masuk waktu solat Subuh supaya kita boleh berikan hak kita kepada Allah dalam keadaan tenang dan cukup masa.

Insya Allah, saya akan teruskan dengan entri-entri yang lain.

Tiada sekian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan