Isnin, 27 April 2015

Entri 003 Keluargaku - Dari Perspektif Seorang Anak



Gambar di atas dirakam menggunakan telefon pintar Nokia Lumia N630 milik saya pada 8 Mac 2015, Ahad, setelah anak sulung saya selesai melakar sebuah karya lukisan berjudul “Keluargaku” di atas sebuah papan putih yang baru saja saya gantungkan di bilik tidurnya, setelah kami berhempas pulas mengemas bilik tidurnya supaya lebih kemas dan selesa.

Tak terungkap sepatah kata bila terpandang lakaran di atas papan putih itu, sebaik saja saya masuk ke dalam biliknya pada sebelah malam, untuk memastikan dia tidur dalam keadaan selesa dan baik, setelah dia selesai solat Isyak dan mengemas buku sekolah untuk ke sekolah pada keesokan hari.

Saya telah faham bahawa daripada sudut pandang seorang anak, dia berasa bahagia dilahirkan dan berada di dalam keluarganya. Dia berasa cukup dengan kehadiran seorang ibu, seorang bapa, seorang adik lelaki dan seorang adik perempuan. Dan dia berasa bahawa merekalah yang paling dia hargai di dalam hidupnya sekarang, pada masa ini.

Oleh kerana lakaran yang menggunakan pen ‘marker’ jenis dakwat yang boleh padam tidak meninggalkan kesan yang kekal, saya terus menangkap gambar menggunakan telefon pintar sebagai suatu rakaman sejarah keluarga. Melihat dia tidur lena, saya berasa kasihan. Seorang anak kecil sudah mempunyai sudut pandang sendiri terhadap keluarga yang dia berada di dalamnya.

Bagaimana pula nasib anak-anak seusianya yang ditaqdirkan lahir tidak berayah, tidak beribu, tiada adik-beradik, atau menumpang di rumah anak-anak yatim, atau bergelandangan tanpa pembelaan di lorong-lorong gelap di kota-kota besar? Saya berasa insaf bahawa Allah mentaqdirkan setiap insan yang hidup di dunia ini mempunyai nasib dan taqdir yang tidak sama. Mereka yang berada di luar sana, di luar daripada lingkungan keluarga kita, telah pun ditentukan jalan kehidupan tertentu yang harus ditempuh.

Bagi insan yang bernasib baik, itu adalah rezeki yang Allah kurniakan untuk mereka di dunia. Bagi insan yang bernasib kurang baik, kehadiran mereka di sisi insan yang bernasib baik sebenarnya menjadi ujian kepada insan yang bernasib baik itu supaya insan yang bernasib baik itu ada niat untuk membantu insan yang bernasib kurang baik, atau supaya insan yang bernasib kurang baik itu mengambil iktibar untuk berikhtiar dan berubah menjadi insan yang bernasib baik.

Gambar kedua di bawah diambil pada 24 Mac 2015, Selasa. Saya baru perasan lakaran adik lelaki yang bernama Hadi itu telah diubah sedikit. Isteri saya kata, Hadi sendiri yang ubah lukisan tu sebab dia kata, kakak lukis gambar Hadi tak ‘hensem’. Jadi dia padam balik gambar diri dia yang kakak dia lukis, dan dia lukis lain gambarnya yang dia kata lebih ‘hensem’ daripada gambar yang kakaknya lukis. Saya turut perasan cara dia menulis namanya yang berlainan daripada yang kakaknya tulis.

Itu macam simptom ‘dyslexia’. Huruf ‘d’ dia tulis sebagai ‘b’, tapi mati-mati dia kata bunyinya ialah huruf ‘d’.

Tiada sekian.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan